Japanse Zen tuinen en spiritueel tuinieren, antieke tansu meubelen, Japanse kunst en elfen,
en elementen van de Japanse levensstijl, zoals porcelein, beelden, ikebana, zijdeschilderingen, de kimono en obi.
Mijn fascinatie met Japan begon voor ik mijn passie voor tuinieren ontdekte.
Eerst ontdekte ik de Japanse leefstijl en bijbehorende woninginrichting, toen de antieke
Japanse tansu meubelen. Je kunt nog Oosters antiek krijgen voor heel betaalbare prijzen.
Bijvoorbeeld lakdozen.
Ik begon boeken te lezen over Japanse meubelen.
Ik las bij een antiekhandelaar de volgende tekst:
Voor de Japanners, met hun eerbied voor ruimte en respect voor de natuurlijke schoonheid
van hun materialen, representeert Tansu (antieke Japanse meubelen) al hun culturele
waarden eenvoud, evenwicht en bruikbaarheid. Gewoonte en formele regels hebben
ervoor gezorgd dat de Japanners waarschijnlijk de grootste variëteit kasten hebben
ter wereld, elk met een specifiek doel, 'een plek voor alles en alles op zijn plek'.
Ik zou aan deze beschrijving van hun culturele waarden willen toevoegen: elegantie, kwaliteit
en tijdloosheid.
Sindsdien is altijd minstens één kamer in mijn huis oosters ingericht. Niet
helemaal Japans, omdat sommige Chinese motieven mij ook heel erg aanspreken. Zo heb ik
momenteel wat Chinese gelukstekens opgehangen in mijn oosterse
slaapkamer.
Wat zijn de elementen van zo'n inrichting?
Op de vloer, om te beginnen, legt men tatami. Dat zijn matten waar je het beste
blootsvoets op kunt lopen, omdat ze anders snel beschadigd worden. Op de vloer ligt een
futon, een Japanse matras, waar men op slaapt. Deze kan overdag opgeborgen worden
in een Japanse kast, al dan niet antiek. Je kunt je futon ook opbergen achter een
kamerscherm.
Decoraties bestaan uit zijdeschilderingen, die zowel aan de muur als voor de
kamerschermen gebruikt kunnen worden.
Ook oprolbare wanddecoraties,
bloemenarrangementen (ikebana), beelden, porselein en cloisonné,
en lampen dragen bij aan de speciale sfeer.
Prachtig gelakt dienblad.
Bij zo'n kamer hoort natuurlijk ook een bij voorkeur antieke kimono of een obi.
De verwarmde tafel, of glijdende papieren
deuren zijn meer elementen die je kunt toepassen.
Japanse Zen tuinen en spiritueel tuinieren
Het hoeft dan ook niemand te verbazen dat de Zen tuin mijn eerste kennismaking vormde
met het begrip spiritueel tuinieren.
Wat is dat dan, spiritueel tuinieren? Voor mij is het meer dan ecologisch verantwoord te werk
gaan in de tuin. En ook meer dan het scheppen van een meditatieve sfeer. Het is je tuin zo
inrichten dat het je helemaal aanspreekt, en belangrijke aspecten van jezelf uitdrukt. Zo zag ik
in het BBC programma Garden Invaders eens de tuin van een man, die van treinen
hield. Hij had een treinbaan in zijn tuin gebouwd en genoot intens van het spelen met zijn treinen.
Bovenal is spiritueel tuinieren je contact met je innerlijke, ware zelf, die je via je tuin kan leren
scheppen. En voor mij is mijn tuin een plek om mijn scheppende vermogens gaandeweg te
leren kennen en weer te leren beheersen.
Veel lezers vragen zich nu wellicht verbijsterd af waar ik het over heb.
Wel, heb je wel eens verlangd naar iets en het in je geestesoog gezien en geloofd dat je het
kon hebben en korte tijd later verscheen het op de één of andere manier in
je leven? Dat heet visualiseren en we doen het allemaal de hele tijd onbewust. Wanneer je
een maaltijd gaat koken, visualiseer je het eerst, door je af te vragen wat zullen we
eten en de ingrediënten bij elkaar te zoeken en je voor te stellen hoe het bereid
moet worden en hoe het zal smaken.
Dat gebeurt allemaal niet zo bewust en het gaat vliegensvlug, in tegenstelling tot het
beoefenen van bewuste visualisatie. De onbewuste visualisatie is heel trefzeker. Alles
wat je je op die manier voorstelt, met geloof, trek je aan en zul je dan ervaren.
Over dat geloof moet ik ook iets zeggen. Veel mensen, inclusief ondergetekende, begrepen
de rol hiervan niet. Er zijn miljoenen mensen die proberen bewust te visualiseren dat ze de
relatie, de auto, de boot, of het huis van hun dromen hebben. Dan praten ze met iemand over
hun verlangen en zeggen: 'ik heb ook altijd pech. Ik val steeds op de verkeerde persoon.'
Of er komt een onverwachte rekening van het gas- of electriciteits-bedrijf en ze voelen zich
meteen arm. Dus terwijl ze bewust visualiseren dat ze hun ideale huis bewonen, geloven ze
tegelijk onbewust dat ze te arm zijn om hun gas- of electriciteitsrekening te betalen. Het gevoel
arm te zijn heeft ook invloed op het bewust visualiseren. Hoe kun je geloven dat je je ideale
huis kunt betalen, als je gelooft dat je niet eens een rekening kunt betalen?
De oplossing is natuurlijk om ook bewust met de situaties om te gaan waarin je geloof in
overvloed of in liefde op de proef wordt gesteld.
Wees blij met je gas, je electriciteit, je water en zelfs je belastingen!
Daardoor kun je tv kijken, complete concerten in je huiskamer beluisteren, schoon water
gebruiken, zelfs om je lichaam te reinigen, kleren wassen in een wasmachine, koken met
tiptoets bediening en genieten van de infrastructuur van de moderne maatschappij, zoals
wegen, openbaar vervoer, scholen en nog veel meer.
Bedenk hoe de mensen leefden toen ze dit alles niet hadden. Zou je water uit de sloot willen
halen? En op houtskool koken? Je kleren in een rivier wassen, waar krokodillen op de loer
liggen?
Dit gebeurt nog steeds in delen van de wereld. Dat zijn de oorden waar de mensen incarneren
die geen geld uit willen geven voor deze levensbehoeften, die zich zelfs daar te arm voor
voelen. Zou je zo willen leven? Als dat zo is, zal dat beslist gebeuren. In feite gebeurt het al,
want we zijn één. Er is geen enkele ervaring die we niet delen.
Als je geen mogelijkheid ziet om je rekeningen te betalen, maak je dan wat energetische
helingstechnieken eigen, om de blokkades in je geest
en emoties te laten oplossen en affirmeer dat je zaken goddelijk volmaakt geregeld zijn.
De Trans4mator is daar bijzonder geschikt voor.
De Goddelijke Voorzienigheid zal zeker in elke behoefte van je voorzien. Eerst moet je je
geloof in goddelijke leiding en macht ontwikkelen en je geloof in kwade machten die je
tegenwerken, loslaten. Al het kwaad in je leven is er alleen maar vanwege je geloof erin.
Het heeft geen enkele andere Bron dan jou en het heeft geen macht, behalve die jij het geeft.
Geloof dat je iets kunt hebben is dus doorslaggevend, maar liefde ervoor is ook van belang.
Eigenlijk is elke emotie die je voelt voor de dingen die je wilt of juist niet wilt, buitengewoon
belangrijk.
De regel is 'alles wat je je voor kunt stellen, geladen met gevoel (waar je dus een emotie over
hebt, hetzij angst of afkeuring, hetzij liefde of waardering), gelovend dat je het kunt ervaren/hebben, komt
naar je toe.' Dat kan een tijdje duren, want we hebben tijd gemaakt en plaatsen overal tijd
tussen.
Voor sommige lezers zullen deze uitspraken misschien onbegrijpelijk zijn. Probeer je voor
te stellen dat er buiten je gewone denkwereld
denkbeelden bestaan, die je je nog niet voor kunt stellen, maar die je wel een heel andere
wereld kunnen laten ervaren. Het 'normale' menselijk denken ken ik natuurlijk ook, ik heb er
meer dan 40 jaar van mijn leven wanhopig en verbijsterd aan verspild. Totdat ik de Waarheid
ontdekte: WE DOEN HET ONSZELF AAN.
Niets en niemand buiten jezelf kan je verlossen. Jij bent je eigen verlosser en de verlosser van
je wereld.
Ik had het geluk dat ik besefte dat onze menselijke ervaring van het leven niet normaal is.
Ik wist gewoon dat er een andere manier moest bestaan. Ik had er geen voorstelling van
en in het 'gewone' menselijk denken wordt alles wat buiten ons voorstellingsvermogen ligt,
veroordeeld. En omdat we altijd alleen maar kunnen ervaren waar we in geloven,
blijven de meeste 'verstandige' mensen in dezelfde oude tredmolen rondgaan.
Gelukkig was mijn verlangen naar bevrijding groter dan de veroordeling van mijn zogenaamde
gezonde verstand. Ik wilde een andere wereld dan de wereld van ziekte, pijn, ouderdom en
dood.
Toen ik besefte dat ik al deze gruwelijke beelden zie en ervaar door mijn geloof in gruwelen,
zag ik tegelijk in dat er een hogere macht moet bestaan. Want eerst ontkende ik het bestaan
van God totaal. Maar ineens ging mij een licht op. God bestaat! Er is wel degelijk een hogere
macht.
Ik zou hierover nog duizenden bladzijden vol kunnen schrijven, maar in mijn boek
Het licht in het Onze Vader; de oneindige cursus
(lees hier een
beschrijving of download een paar hoofdstukken op de pagina met gratis ebooks) heb ik al
een tipje van de sluier opgelicht. En natuurlijk is er het boek Een cursus in
wonderen waarin Jezus in zijn eigen woorden de Waarheid heeft gedicteerd
aan Helen Schucman, die het opschreef.
Het is de deur naar een andere wereld!
We hadden het echter over spiritueel tuinieren en de waarde van de tuin voor het leren
gebruiken van visualiseringstechnieken. Mijn tuin is een echte proeftuin voor mijn scheppend
vermogen.
Ik zal wat voorbeelden geven.
Jaren geleden keek ik in een plantencatalogus en zag een mahoniestruik. In die tijd
was ik me nog niet eens bewust van mijn geloof in armoede en gebrek, dat mijn hele leven
had bepaald, dus liet ik de gedachte wat een mooie struik, maar veel te duur
onbekommerd los in de wereld van voorstellingen. Vanaf die dag viel deze struik mij
regelmatig op als ik op straat liep. In gedachten bewonderde ik telkens de kwaliteiten ervan.
Donkerblauwe bessen in het najaar, altijd prachtig groen en mooi gevormd blad, gele bloemen
in het hele vroege voorjaar, eigenlijk zowat in de winter!
Het volgend voorjaar groeiden er ineens vier mahoniestruiken in mijn tuin. Ik heb er twee
weggegeven, en geniet nu heel veel van de struiken die ik over heb. Vooral vanwege de manier
waarop ze zijn opgedoken.
Nou kun je zoiets toeschrijven aan het toeval en toen ik psychologie studeerde heb ik geleerd
heel goed op te passen voor bijgelovig gedrag, dus liet ik me niet teveel meeslepen hierdoor. Maar het jaar
daarop gaf ik toe aan de waanvoorstelling dat ik geen geld had voor de eenjarige bloemen,
waarmee ik iedere zomer mijn bakken en hangmanden vulde. En het was te laat in het jaar
om te zaaien. Nu dacht ik elke keer als ik naar mijn lege bakken keek aan de bloemen die ik
er vorig jaar in had gehad, vooral de prachtige petunia's die zo lekker roken (een eigenschap
die mij eigenlijk pas het jaar daarvoor was opgevallen).
Wie schetst mijn verbazing, toen er ineens petunia's in mijn bakken, potten en manden
begonnen te groeien? Tientallen plantjes doken op. Binnen de kortste keren was er een
zee van bloemen in mijn tuin, nog uitbundiger dan het jaar daarvoor!
De voor de hand liggende menselijke verklaring was dat de éénjarigen van
het vorig jaar zichzelf uitgezaaid hadden. De afgelopen winter was heel streng geweest en
in de jaren daarvoor waarin de winters veel zachter waren, hadden de zaadjes van
de éénjarigen het nooit overleefd. En nu ineens wel? Wat ook de verklaring
mag zijn, ik geloof, nee, ik ben ervan overtuigd, dat mijn visualisatie het
verschijnen veroorzaakte van de planten en bloemen die ik wilde.
Een minder leuke gebeurtenis, die de macht van mijn geest voor mij bevestigde, is het
volgende: Jaren geleden plantte ik een eucalyptus boom in de tuin. Hij was maar een halve
meter hoog toen ik hem kocht en binnen drie jaar stak hij boven het huis uit. Ik noemde hem
mijn wonderboom. Niemand kon geloven dat deze boom zo jong was.
Toen begon ik erover na te denken om hem weg te halen. Elke keer als ik naar de boom
keek, dacht ik; 'wat moet ik met zo'n grote boom in zo'n klein tuintje. Ik had hem klein moeten
houden. Ik had een fruitboompje moeten planten, in plaats van zo'n gigant.' Ik moet toegeven
dat ik niet met liefde naar de boom keek, zonder dat ik me daar van bewust was. En het
volgende seizoen verdorden alle bladeren ineens. Nu kun je dat toeschrijven aan een droge
periode die eraan vooraf ging, maar de andere bomen en struiken die om deze boom staan,
ondergingen hetzelfde lot en bleven toch gewoon goed groeien. Voor mij demonstreerde deze
boom de macht van mijn gedachten.
Ik weet natuurlijk alles van magisch denken zoals dat in de psychologie
genoemd wordt. Ik denk dat je van magisch denken moet spreken als het niet werkt.
Meestal is er dan gewoon sprake van verkeerd gebruik van de beeldende vermogens.
Aangezien het bij mij wel werkt, is een andere benaming meer geëigend en deze
dooddoener is wat mij betreft nu alleen nog maar een bot egowapen. Ik geef hier drie
voorbeelden van de gevolgen van gedachten voor mijn tuin en ik zou er duizenden kunnen
geven over alle gebieden in mijn leven.
'Wonderen' zijn heel normaal, wanneer je gedachten eenmaal gezuiverd zijn.
Als er geen wonderen gebeuren, ben ik verbaasd en vraag ik me af wat er mis is gegaan.
Maar in die zeldzame gevallen bedenk ik dat ik niet weet of het werkelijk mis is gegaan.
Het kan heel goed zijn dat ik niet kan overzien waar iets goed voor is.
Zoals die keer dat ik op weg was naar een bijeenkomst in Amsterdam vanuit mijn toenmalige
woonplaats Tilburg en onderweg een oud-collega tegenkwam die ik jaren niet had gezien.
Hij hield me staande, en ik stond op het punt te zeggen dat ik haast had omdat ik een trein
moest halen, toen mijn innerlijke stem zei; 'praat met hem'. Ik gaf hieraan gehoor en gaf hem
uiteindelijk mijn adres en telefoonnummer. Toen ging ik naar de bijeenkomst, waar ik natuurlijk
te laat kwam. Ik had de trein gemist en ik was zeer geërgerd.
Een paar weken later belde deze jongeman echter en bracht mij in contact met iemand die
heel veel voor me heeft betekend. Een jonge Japanse vrouw, die een jaartje in Tilburg piano
wilde komen studeren. Ze heette Maki en was gracieus en verfijnd. Ze was op zoek naar
een kamer en heeft toen een paar maanden bij me gewoond, waarna ze terug is gegaan
naar Japan, omdat haar Nederlandse leraar meer interesse had in zijn eigen carriére
dan in het lesgeven. Maki vertegenwoordigde alles wat ik aannam over Japan: zeer
fijngevoelig en zachtmoedig. In die korte tijd was ze een zegen in mijn leven in vele opzichten.
Er is ook het voorbeeld van mijn dochter, die studeerde aan de universiteit in Rotterdam.
Op zekere dag was ze tien minuten te laat voor college. Ze ontdekte toen dat twee mannen
elkaar hadden beschoten van weerszijden van de straat waar ze doorheen fietste op weg naar
de universiteit. Als ze niet te laat was geweest, zou ze middenin die schietpartij zijn beland.
Wonderen zijn dus heel gewoon, alleen moeten je gedachten wel eerst gezuiverd zijn. De onzin
die je in je geest voort laat woekeren, brengt je de ervaringen die je niet wenst.
Niemand anders doet het je aan, jij bent de oorzaak van al je ervaringen.
Om me de tuin voor te kunnen stellen waar ik gelukkig mee zou zijn, had ik wel goddelijke
hulp nodig. Want ik besefte dat ik niet alleen maar een mooie tuin wilde. De tuin moest een
dimensie aan mijn leven toevoegen, die ik niet kende. Hoe kun je je echter iets voorstellen
dat helemaal nieuw voor je is? Dat kun je niet. Je hebt er geen 'voorstelling' van.
Als je werkelijk iets nieuws wil ervaren, heb je goddelijke hulp nodig. Er moet een
macht aan te pas komen, die wel zulke voorstellingen heeft en die je verlangen naar ze kan
vervullen.
Ik begon dus te affirmeren dat mijn tuin goddelijk volmaakt was en bijdroeg aan mijn vrede.
Dat ik mijn ideale tuin had.
Mijn innerlijke leiding had daar veel plezier over en vertelde mij dat ik alweer veel te weinig
vroeg! Ik begreep dat het belachelijk was die postzegel mijn tuin te noemen terwijl het hele
universum mijn tuin is. Maar in deze fysieke gedaante ben ik beperkt tot deze ervaring van
het idee 'tuin' en ik wilde dat dan ook diepgaand beleven. Dus werden mij allerlei mogelijkheden
gepresenteerd. Ik mag tenslotte zelf kiezen wat mij vreugde geeft en waaraan ik waarde hecht.
Iedere winter is mijn tuin vol vogels, zelfs de eerste jaren, toen ik niet voederde. Toen ik
merkte hoeveel leuke vogeltjes er neerstreken, ben ik begonnen te voederen, op advies van
een vriendin. Nu is mijn leven gevuld met allerlei bijzondere en gewone vogels. Ik kom ze zelfs
overal tegen. Voor mijn huis wemelt het heel vaak van de zwanen, en heel Almere geniet met
mij van deze prachtige gracieuze wezens. Door te tonen dat ik de vogels waardeerde toen ze
in mijn leven verschenen, kwamen er steeds meer en kreeg ik een heel bijzondere band met ze.
Want waar je je aandacht op richt, met gevoel, wordt meer in je leven.
Net als de meeste mensen begon ik mijn planten zo te plaatsen dat er veel ruimte tussen ze
overbleef. Dat gaf een gevoel van orde. Er kwam in deze ruimte echter telkens ongewenste
planten op. Ik vond het vervelend om goede planten uit te moeten trekken, en besloot om die
tussenruimten op te vullen met planten die ik wel in mijn tuin wenste.
Bodembedekkers en lage plantjes, zoals vergeet-mij-nietjes, aubrieta, vinca, sedum en nog
veel meer. Het effect is dat elke centimeter van mijn tuin begroeid is of voorzien van keitjes.
Een heel nieuwe invulling van het begrip onderhoudsarm!
De jungle-achtige indruk die het geeft is wel even wennen. Ik moest mijn traditionele
opvatting van wat mooi is, wel loslaten. Ik kwam er echter achter, dat het heel veel weg
heeft van de 'tuin' in Suriname waarin ik opgegroeid ben. Ik woonde op wat een plantage
werd genoemd, met citrusboomgaarden, en een paar koeien, kippen en weilanden.
Zo werd ik geleid om elementen uit mijn kinderjaren in mijn tuin te plaatsen. Het houtwerk
in onze tuin was in roodbruin en donkerbruin gebeitst en dat heb ik herhaald.
Gaandeweg introduceerde ik steeds meer elementen in mijn tuin die speciale betekenis voor
mij hadden.
Veel varens, en bloemen zoals dahlia's, rozen, die ook in Suriname groeien, maar ook planten
die ik pas in Nederland heb leren kennen, zoals hortensia, vuurdoorns en andere bessenstruiken.
Ook irissen, omdat die mij herinneren aan verschillende planten in Suriname.
Wat ik ook heel fijn vind, is dat mijn tuin in de winter ook heel groen is. Het is echt een tuin voor
alle seizoenen geworden.
Het is een tuin die helemaal bij mij past en steeds meer aspecten van mijzelf uitdrukt, ook de
veranderingen in mijzelf.
In dat opzicht wijkt het af van de Japanse opvatting van tuinieren. In Japan werden in de tuin
ook steeds meer elementen en objecten geïntroduceerd, die een speciale betekenis
hadden. Deze betekenis werd echter geformaliseerd en aan strikte tradities verbonden.
Sommige van deze tradities vind ik echter heel waardevol. Zoals het gebruik van
stenen als spirituele symbolen in de tuin.
Ook is het van belang dat deze elementen iets toevoegen aan je leven.
Alleen kijkplezier is voor mij onvoldoende. Daar bedoel ik niet alleen mee dat mijn andere
zintuigen ook aangesproken moeten worden door de tuin, hoewel dat beslist niet van
ondergeschikt belang is. Ik geniet heel veel van geluiden in de tuin van vogels, water, kikkers
en insecten, zoals sprinkhanen. Ook vind ik geur heel belangrijk. Door de verbazingwekkende
diversiteit in structuur van bladeren worden ook mijn tastzintuigen bevredigd.
Sommige planten kunnen beslist aaibaar genoemd worden. En natuurlijk speelt eetbaarheid
voor een lekkerbek zoals ik altijd een grote rol. In mijn tuin blijft dat wegens plaatsgebrek
beperkt tot wat bramen, aardbeien en kruiden, zoals rozemarijn en munt. De geur van
verse rozemarijn is werkelijk een intense zintuiglijke ervaring. Ik zorg ervoor dat ik het
altijd rond mijn zitgedeelten plant. De munt gebruik ik voor thee en heerlijke muntsaus, die ik
bereid met wat zout, suiker, kokend water, azijn en peper.
Het is verwonderlijk dat ik mij zo verbonden voelde met de natuur, zolang ik mij kan herinneren.
In Suriname voerden de mensen in mijn jeugd een onophoudelijke strijd tegen de natuur en de
ideale tuin bestond uit een zandvlakte, met hooguit een enkel bescheiden fruitboompje.
Gelukkig groeide ik niet in zo'n omgeving op. Op ons terrein groeiden bananen, kokos en
andere palmen, een zuurzakboom, mangobomen, papaya's, sinaasappel, pompelmoes en
grapefruit bomen, en in onze siertuin croton, canna, phlox, passiebloem, coleus, suzanne met
de mooie ogen, rozen, hibiscus, ixora en jasmijn en nog veel meer.
Nog steeds vind ik de geur van citrusbloesem de heerlijkste geur ter wereld. En de kolibries
met hun prachtige kleuren en verbluffende acrobatiek vervulden mij altijd met bewondering.
Ik veronderstel dat mijn vader in belangrijke mate heeft bijgedragen aan mijn liefde voor
de natuur. Ik herinner me echter niets dat hij in dat opzicht zei of deed. Hij experimenteerde
voor de regering met de citrusbomen, in een poging om bepaalde eigenschappen te
verbeteren, vermoed ik. Ik kan hem er niet meer naar vragen, want hij is naar oorden waar
dat geen waarde meer heeft. Ik kan me wel herinneren dat ik eens toen ik ongeveer 10 jaar
oud was, op weg naar huis, een slang tegenkwam. Ik was eraan gewend om slangen te zien,
maar deze was wel heel groot, hij was zo lang als de weg breed was, en was op weg naar
de sloot. Ik bevroor ter plekke en wachtte ademloos tot het in het water gleed. Toen rende ik
de hele weg naar huis en schreeuwde dat ik een monsterlijke slang had gezien. Ik herinner
me dat mijn vader zijn schouders ophaalde en zei, dat slangen haast nooit iemand kwaad
deden en dat veel meer mensen door auto's dan door slangen gekwetst werden.
Die opmerking en enkele andere voorvallen vormen voor mij het bewijs dat hij een heel
andere kijk had dan de meeste andere inwoners van het land.
Mensen uit de buurt hadden mij zien rennen en horen schreeuwen en kwamen vragen
waarom. Toen ze hoorden over de slang, raakten ze heel opgewonden en zeiden dat ze
de laatste tijd kippen kwijt waren geraakt. Ze bewapenden zich met kapmessen en houwers
en een klein leger ging op jacht naar de slang. Ik heb het gelukkig niet gezien, ik weet niet of
mijn vader het verbood, maar ik weet wel dat ze de slang hebben gevangen en gedood.
Ze lieten het aan mijn vader zien, die toen wel toegaf dat het werkelijk een heel grote boa
constrictor was.
Toen ik volwassen was, begon ik mij bewust te worden van mijn verbondenheid met de
natuur, door te lezen over Zen tuinen en de elementen van spiritueel tuinieren.
Inmiddels woonde ik echter in Nederland, waar veel tuinen, inclusief mijn toenmalige tuin,
de afmeting van een postzegel hebben. Bovendien kende ik de Europese planten helemaal
niet. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik deze planten en hun eisen aan hun omgeving
begreep.
Ik ben nu bezig ook sprookjes-elementen in mijn tuin op te nemen. Sinds ik klein was, werd ik
gefascineerd door elfen en alle verhalen over hen. Ik denk dat dit ook heeft bijgedragen aan
mijn liefde voor de natuur. En hoe langer ik leef, hoe meer mijn innerlijk kind zich laat gelden.
Ik heb wel geen formele Japanse tuin, maar voor inspiratie heb ik onderzoek gedaan naar
Japanse en andere oosterse sprookjes figuren en afbeeldingen. Dat viel niet mee. De meeste
sprookjes die ik vond, zijn door westerlingen opgetekend.
Ik las het volgende antwoord op een soortgelijke vraag met betrekking tot Japanse elfjes en
sprookjes van een deskundige bezoeker op de Engelstalige discussie site over sprookjes
van Sur La Lune
( http://pub25.ezboard.com/fsurlalunefairytalesfrm1
) waar er heel veel discussies gaande zijn over elfen.
Tegenwoordig is anime (strips en tekenfilms van sprookjesfiguren) erg populair.
(Ik zocht echter ook verhalen.) Je kunt Manga versies van Hayao Miyazaki's films gebruiken,
die meestal gefundeerd zijn op Japanse en Boeddhistische overleveringen. Je kunt manga
versies vinden van prinses Mononoke en Spirited Away. Veel anime bevat elementen van
Japanse mythologie en overleveringen, maar gewoonlijk wordt er een moderne draai aan
gegeven.
Er zijn ook de Samurai en Ninja tekenfilms en strips, die gebaseerd zijn op legenden, en ook
moderne. De meeste zijn nogal beperkt. In Inuyasha wordt een grotere variëteit van
legendarische Japanse demonen en andere mythische figuren afgebeeld.
Ik kreeg gelukkig wel contact met Ami Angelis in Japan, die prachtige Japanse elfjes
(zie voorbeelden) tekent. Heel inspirerend!
Japanese Angel
copyright
Ami Angelis Japanese angels and fairies
Het werk van Sirano Zalman, de bekende Surinaams-Indiaanse kunstenaar, heeft mij op het
idee gebracht elfen en sprookjesfiguren uit schuimplastic te snijden en in de tuin te plaatsen.
Het drijft ook heel gemakkelijk op het water. Ik zou graag een oplossing willen vinden voor de
onderkant hiervan, omdat het na een tijdje erg korrelig wordt en deze korrels loslaten en in
het water drijven.
De elementen van de spirituele tuin zijn dus:
Spirituele symbolen en principes; die komen bijvoorbeeld tot uiting in het gebruik van stenen, grind, beelden en
andere symbolen.
Elementen uit de eerste tuinen in ons leven;
Elementen die onze zintuigen beroeren, zoals kleuren, vormen, geuren en geluiden.
Geluiden kunnen van alles zijn: vogels, maar ook kikkers, sprinkhanen en andere insecten
en water. Ook bevat de spirituele tuin veel elementen voor onze tastzintuigen, zoals
fluweelachtige bladeren van de coleus of de vrouwenmantel.
Een bepaalde stijl, waarin we ons prettig voelen. Bijvoorbeeld de Mexicaanse stijl, de stijl van Gaudi, de Moorse,
of Mediterraanse of Toscaanse stijl, of de Engelse cottage garden of de Engelse formele
stijl, de Japanse stijl, de Chinese stijl, de Afrikaanse stijl, om er een paar te noemen.
Bouwwerken, zoals schuren, theehuisjes en afscheidingen.
En tenslotte het belangrijkste: de planten!
neem een kijkje in mijn tuin
|